04

Udžbenici i multimedija za kurikulum o sigurnom korištenju interneta dostupni svim školama

objavljeno:
Udžbenici i multimedija za kurikulum o sigurnom korištenju interneta dostupni svim školama

Više od 800 različitih obrazovnih sadržaja izradili su učitelji iz pet osnovnih škola u Hrvatskoj za školski kurikulum o sigurnom korištenju interneta u projektu 'Sigurnost djece na internetu'. Udžbenici i e-udžbenici u virtualnoj učionici, priručnici za učitelje i roditelje te raznovrsna multimedija kao što su kvizovi, animirane priče, računalne igre i videozapisi besplatno su dostupni osnovnim školama na mrežnoj stranici projekta petzanet.HR i YouTube kanalu. Cilj kurikuluma je unaprijediti digitalne kompetencije djece i poticati ih da preuzmu odgovornost za vlastitu sigurnost s naglaskom na osnaživanju i isticanju odgovornog ponašanja i digitalnog građanstva te općenito povećati znanje i razumijevanje problema u području sigurnosti djece na internetu. Poručili su to danas na konferenciji za medije predstavnici OŠ Veliki Bukovec kao nositelj projekta te partneri iz OŠ 'Mato Lovrak' iz Nove Gradiške, OŠ Popovača, OŠ Gripe iz Splita i OŠ 'Mladost' iz Osijeka te domaćin konferencije CARNet.

 

-     Naš postojeći kurikulum ne propisuje čak niti minimum znanja o odgovornom i sigurnom korištenju interneta, računala i mobilnih tehnologija koja bi djeca trebala imati. Uložili smo zato svoje znanje i entuzijazam uz financijsku podršku EU te razvili sadržaj koji sada svi kolege učitelji mogu obrađivati prosječno jedan sat mjesečno na satima razrednika, informatike, hrvatskog jezika ili nekog drugog redovnog ili izbornog predmeta. Osim u naših pet partnerskih škola, kurikulum se već primjenjuje u još petnaestak osnovnih škola i vjerujemo da smo dobar primjer brojnim drugim učiteljima da kvalitetan i vrijedan sadržaj mogu jednostavno uklopiti u svoj nastavni program - istaknula je voditeljica projekta Lidija Kralj, profesorica matematike i informatike u Osnovnoj školi Veliki Bukovec.

 

Naime, učenici tijekom osnovnoškolskog obrazovanja u Hrvatskoj trenutno mogu steći samo osnovne informatičke vještine ako odaberu izborni predmet informatike od 5. do 8. razreda ili od 1. do 4. razreda, ako im je takva izvannastavna aktivnost ponuđena. Dakle, nije obavezno čak niti minimalno znanje o odgovornom i sigurnom korištenju interneta, istaknuli su suradnici u projektu.

 

-     Djeca i mladi ljudi danas koriste ogromnu moć digitalnih medija za istraživanje, povezivanje i učenje na način koji prije nismo mogli ni zamisliti. S takvom snagom oni imaju iznimne mogućnosti za učenje, a ipak se suočavaju s potencijalnim zamkama, često zloupotrebljavaju mobilne uređaje i prihvaćaju potencijalno rizično ponašanje na internetu. Kurikulum ih treba osnažiti i omogućiti im da nauče kritički misliti i sigurno se ponašati u digitalnom svijetu. To su vještine 21. stoljeća, iznimno bitne za djecu i mlade jer im pomažu da iskoriste puni potencijal tehnologije za učenje - zaključila je L. Kralj.

Tijekom 16 mjeseci suradnici u projektu izradili su školski kurikulum koji je organiziran u četiri modula prema uzrastu učenika te u pet cjelina: informacije, komunikacija, stvaranje sadržaja, sigurnost i rješavanje problema. Neke od tema obuhvaćenih kurikulumom su zaštita osobnih podataka, pravila komunikacije i ponašanja na internetu, opasnosti društvenih mreža, dijeljenje i autorska prava, krađa identiteta, digitalni tragovi, kritičko vrednovanje informacija i sprečavanje elektroničkog nasilja.

 

Autorski tim je posebno ponosan na e-udžbenike u virtualnoj učionici i multimedijske obrazovne sadržaje s igrama i animiranim pričama za samostalno učenje te poistovjećivanje učenika sa stvarnim likovima i životnim situacijama kroz koje će promišljanjem i donošenjem zaključaka usvojiti nova znanja i vještine. Ističu ipak da učitelji u nastavi mogu mnoge teme obraditi i bez upotrebe računala, posebice u nižim razredima. Ujedno, sadržaj je prilagodljiv i za predškolce ili za učenike srednjih škola.  

 

Posebnost su i priručnici za roditelje sa sadržajem koji prati svaku nastavnu jedinicu iz udžbenika objašnjavajući im zašto se neke teme obrađuju s djecom, što bi oni trebali znati o toj temi te kako će djeci pružiti podršku da se lakše snađu i odrastu i u virtualnom svijetu. Također, priručnici mogu biti velika pomoć roditeljima jer mnogi često znaju vrlo malo o tom području.

 

Tijekom cijelog projekta više od 5400 učenika i roditelja iz pet županija iz kojih dolaze škole partneri bili su uključeni u različite aktivnosti dok je na brojnim radionicama, izložbama, interaktivnim okruglim stolovima sudjelovalo više od 20 tisuća osoba. U posljednjoj fazi projekta, školski kurikulum vrednovale su škole koje sudjeluju u projektu i vanjski savjetnici, a napravljeno je i pilot testiranje s 440 učenika i roditelja. Sve su škole u sklopu projekta opremljene i mobilnom učionicom koja ima interaktivnu ploču s projektorom i ukupno 120 tablet računala s tipkovnicom za učenike.

 

Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet aktivno je sudjelovala u projektu od prvih dana, savjetovala učitelje, promovirala sadržaje te omogućila smještaj svih obrazovnih sadržaja na njihovim serverima. CARNet sustavno provodi istraživačke aktivnosti na području sigurnosti svojih korisnika na internetu te je i u ovom projektu koristio analize tih istraživanja. Značajnu ulogu CARNet preuzima i u diseminaciji rezultata projekta na cijeli odgojno-obrazovni sustav kroz poticanje i podršku školama u izradi školskih kurikuluma o sigurnosti djece i mladih na internetu.

 

Suradnici su projekt predstavili na brojnim domaćim i međunarodnim konferencijama, a ponosni su i jer je Microsoft uvrstio njihovih pet škola u program 'Showcase Schools' za školsku godinu 2014./2015. među 120 škola diljem svijeta zbog inovativne primjene tehnologije u nastavnim aktivnostima koje vode novoj transformaciji obrazovnog sustava.

 

Projekt je financirao IPA program Europske unije s 2,5 milijuna kuna, a podržavali su ih i Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet, Agencija za odgoj i obrazovanje, Agencija za zaštitu osobnih podataka te niz lokalnih institucija i organizacija.

Objavljeno u: O projektu | Oznake: | Komentari(0) | Broj čitanja: (2911)

Upišite komentar